Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Verder studeren

Verder studeren 6 jaren 6 maanden geleden #141

• petra
  • petra's Profielfoto
Beste,

Ik ben meter van een meisje dat haar moeder heeft verloren in 2011. Dit meisje wil graag verder studeren dit jaar. Ze word 18 jaar in September. Uit gesprekken met mijn schoonbroer (haar vader dus) is gebleken dat hij haar uit het huis wilt vanaf haar 18e en haar geen kans geeft om verder te studeren. Terwijl hij er wel de financien voor heeft.. Hij heeft dit niet met haar besproken, hij heeft dit voor zichzelf besloten. Mijn bezorgdheid is natuurlijk dat zij nog altijd vanuit de veronderstelling gaat dat ze kan gaan verder studeren. U begrijpt dat mijn grote angst is dat zij nergens terecht kan vanaf haar 18e, en ze niet de kans krijgt om verder te studeren.
Is er toch een mogelijkheid om haar te laten verder studeren en haar een dak boven het hoofd te bieden zonder financiele steun van haar vader?

Re:Verder studeren 6 jaren 6 maanden geleden #142

• Ingrid Larik (Flexvia)
  • Ingrid Larik (Flexvia)'s Profielfoto
Beste Petra (en C°)

Op 18 jaar bereikt men de meerderjarigheid effectief en zou men kunnen veronderstellen dat men dan op eigen benen moet kunnen staan.

Dat is uiteraard vaak niet het geval.

Als de vader pertinent weigert zijn dochter nog te huisvesten, weigert studies te betalen of onderhoudsgeld (wat niet verplicht is tenzij er een of andere contractuele clausule in een testament staat ??)dan dient zij zich te richten tot het OCMW en bv. een leefloon aan te vragen. Idem dito wat onderdak betreft.

Indien zij verder wenst te studeren, zal een beurs kunnen aangevraagd worden. Zonder diploma is de kans om in de armoede te belanden immers veel groter. Desnoods kan dit gecombineerd worden met deeltijds werken (wat impact heeft op leefloon). Nu, ouders kunnen verplicht worden om de studiekosten van hun kinderen te dragen als ze aangevat werden vóór de meerderjarigheid - dus het OCMW zal/kan die terugvorderen van de vader (via gerechtelijke weg desnoods).

Best is om bij het OCMW (overheid) of een CAW (privé) langs te lopen en 1stelijnsadvies te vragen. Zie bv CAW De Terp www.cawdeterp.be/publiek/aanbod

mvg
Ingrid
  • Pagina:
  • 1
Moderators: flexvia, rene.kumpen, lucvdrBE
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden

Nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws doe je hier ...
Lees meer ...

Forum

U heeft een vraag? U wil een antwoord? Of u heeft een antwoord op een vraag? Bezoek het forum, toegankelijk voor iedereen.

Bemiddelaars in je buurt

Op zoek naar een bemiddelaar in uw regio? Selecteer: Antwerpen, Limburg, Hoofdstedelijk Gewest Brussel, Oost-VlaanderenVlaams-BrabantWest-Vlaanderen.

Kalender

Een overzicht van alle ingezonden en eigen activiteiten.
Lees meer

aia
Bemiddeling vzw maakt deel uit vanthe Association for International Arbitration (AIA)
x

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen, stemt u in met het gebruik ervan. Meer informatie, klik hier.